Megosztás
Évről évre nő azon gyermekek száma, akiknél iskolaéretlenség és/vagy tanulási problémák jelei mutatkoznak. Folyamatosan nő a SNI-s gyermekek száma. Az ilyen jellegű problémák hátterében sokszor megtalálható, hogy a mozgásfejlődés és az erre épülő anyanyelvi fejlődés nem indult meg időben, vagy nem ment végbe hibátlanul.
Az Alapozó Terápiák Alapítvány az ilyen jellegű nehézségekkel küzdő gyermekeknek dolgozta ki – öt éves kortól – fejlesztési módszerét dr. Marton-Dévényi Éva ideggyógyász és munkatársai vezetésével az 1990-es évek elején.Az Alapozó Terápia komplex, de elsősorban a mozgásfejlesztésen alapuló ún. mozgásos–érzékszervi (moto-szenzoros) típusú idegrendszerfejlesztés, amely során újraindítják a gyermekeknél az emberi fejlődéstani mozgásmintákat (kúszás, mászás, járás, stb.). Gyakorlatsoraik az emberi agyban a beszéd működéséért felelős területekre visszahatnak, és ez befolyásolja az olvasást és az írást is.

A mozgásügyesség megalapozása után speciális gimnasztikát tanít meg a gyermekeknek, ami kifejezetten az ő idegrendszerük éretlen területeit célozza meg az agyban. Így ez a módszer mintegy még egyszer „belöki” az agy fejlődésbeli lehetőségét és a gyereket a terápia során igen magas fokú mozgásügyességig juttatja el, s az egész idegrendszeri működés összerendezését elősegíti.

Az alapítvány munkája eredetileg többek között Glenn Doman és C.H. Delacato fejlesztési rendszeréből indult ki, melyet az évek során továbbfejlesztett, kibővített, átalakított. A több évtizedes elméletet, terápiás módszert és gyakorlatokat is érintő változtatások okán új terápia jött létre. Egyik lényeges eleme, hogy a különböző mozgásformák újabb idegsejtek közötti összeköttetéseket hoznak létre az agyban.

Ha egy gyermeknek gyenge a mozgáskoordinációja, akkor érdemes behozni az ebben való elmaradást, mert elősegítheti tanulását.

Az anyanyelvi problémákkal élő (beszédfejlődési elmaradás, vagy beszédhiba, olvasás nehézség, írás problémák) és mozgásügyességben elmaradt gyermekek már az óvodába vagy az iskolapadba bekerülve sokszor szenvedhetnek el különböző kudarcokat. Ha a szülő, vagy az értő szemű pedagógus nem észleli kellő időben a problémát, az nem csak a kisfiúk és kislányok tanulását, hanem a lelkét is megviselheti.

Kiknek jó az AT?

  • Megkésett és akadályozott beszédfejlődésű gyerekeknek
  • Kiejtési problémák, hibás beszédfejlődés esetén
  • Diszlexiásoknak (olvasásgyengeség)
  • Alaki diszgráfiánál (az írás ügyetlensége)
  • Szervi eredetű hiperaktív, figyelemzavart mutató gyermekeknek, ha az Alapozó mozgásvizsgálat idegrendszeri éretlenség tüneteit mutatja
  • Fejlődésben, érésben elmaradt óvódásoknak
  • Tanulásban akadályozott gyermekeknek
  • Minden olyan gyermeknek, aki mozgásügyetlenségben szenved.

5-16 éves gyermekeket fogadnak az alapozó terápiás szakemberek, de a gyermekek többsége óvoda nagycsoportos vagy alsó tagozatos.
Az idegrendszer éretlenségével küzdő gyermekek növekvő számára tekintettel az Alapítvány évente tart akkreditált pedagógus képzéseket. Fejlesztőik, terapeutáik hazánkon kívül is, több országban eredményesen segítik a gyermekek fejlődését. A honlapon terapeuta kereső is található.

Forrás: http://www.alapozoterapiak.com/